Pulykahús: van kereslet a prémium kategóriás termékekre
Lassan két éve annak, hogy a tojótyúktenyésztést teljesen felszámolta a Talentis Agro Zrt valamennyi telephelyén, mivel óriási kockázatot láttak a tojástermelésben. A hazai tojáspiac sajátossága az, hogy van két nagy és nyolc közepes szereplője és nem alakult ki az a szövetkezeti rendszer, ami Ausztriában sikeressé tette a termelést. Idehaza – az elmúlt öt év átlagát nézve – három hónapon keresztül lehet bevételt elérni a tojásértékesítéssel, míg a többi kilenc hónapban nem.
Ezért döntött a holding inkább a pulykatenyésztés mellett, hiszen a cégcsoporton belül rendelkezésre áll ehhez a teljes integráció, valamint a jól bejáratott kereskedelmi hálózat a Gallicoop-nak köszönhetően. Telepeiket sikeresen állították át a pulykatenyésztésre, amellyel jelentősen növelni kívánják a számukat a következő években. Zimmermann István igazgatósági tag azt mondta, hogy a döntés őket igazolja, hiszen van kereslet a húsra és már évente 3 millió pulykát nevelnek, amit feldolgozva visznek a piacra.
Hogy mennyire mozgalmas az élet a tojáspiacon, arra jó példa az, hogy a madárinfluenza miatt emelkedett a tojás ára, mert a kieső készlet magával hozta az árak kilövését. Pedig a tojás volt az egyetlen olyan élelmiszerünk, amelynek tavaly csökkent az ára. Ennek elsősorban a fogyasztók örültek, mert még többet vásároltak belőle, viszont a termelők hosszabb ideig ezekkel az alacsony árakkal nem tudják a termelést folytatni. A madárinfluenza pedig folyamatosan jelen lesz az életükben.
Bár az év végén elkezdett emelkedni az ára, de még mindig nem drágult azok után, ahogy az árstopot eltörölték. Ahogy visszaemlékszünk: az árstop kivezetését követően a legtöbb élelmiszer ára látványosan megdrágult, míg a tojásnál az ellenkezője történt, vagyis lejjebb ment az ára. Ám a mostani áremelkedés a korábbi gyakorlat szerint húsvétig valószínűleg kitart. A madárinfluenza miatt vannak olyan telepek, amelyeken az állományt meg kellett semmisíteni – főleg Bács-Kiskunban és Békésben –, vagy nem történhet onnan sem kiszállítás, sem pedig új szárnyasok telepítése, ezért ezeknek a jövője bizonytalan.
Húsvét után pedig ismét a kereslet és a kínálat határozza meg a tojáspiacot. Addig azonban nem szorulunk importra egészen októberig, viszont a következő húsvétig igen. Hamarosan nagy lesz a kereslet az S és az M méretű tojások iránt, de amikor alacsonyabbak voltak az árak, akkor nagyon vitték az XL-es tojásokat is. A tapasztalat azt mutatja, hogy továbbra is lehet a termelőknek támaszkodni arra a vásárlói rétegre, amelyik megvásárolja ezen felül a biotojást, illetve a prémium termékeket.
Magyarországon az elmúlt évtizedekben folyamatosan csökkent mind a tojástermelés, mind a tojásfogyasztás mennyisége és az utóbbi is csak az elmúlt években kezdett ismét növekedni. A tojástermelésünk 1990 óta csaknem a felére csökkent. Jelenleg évente mintegy 2,2-2,3 milliárd darab tojást fogyasztunk el, ami egy főre vetítve kb. 240 darab tojást jelent, ezzel az európai átlagot egy kicsivel meghaladjuk.