Marketinggel megmenthető a pálinkaszektor kiszolgáltatottsága
A pálinkapiacot sem kímélte a mögöttünk hagyott két esztendő. A gazdasági nehézségek mellett az elszálló infláció előbb-utóbb a pálinka árában is megjelenik majd a Pálinka Nemzeti Tanács szerint. Az egyik gond abból ered, hogy az üvegek importjának jelentős része az ukrán piacról érkezett, ami a háború kitörése óta teljesen megszűnt, a német és olasz piacok pedig drasztikus árnövekedéssel válaszoltak a megugró keresletre.
Az üvegek beszerzési árai legalább ötven százalékkal nőttek, ám vannak olyan készletek, ahol a beszerzési ár is a duplájára emelkedett. Idehaza Orosházán állítanak elő ilyen üvegeket, de a hazai gyártókapacitása egyedül nem bírja el a megnövekedett igényeket. Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke szerint elengedhetetlen, hogy az inflációs hatások miatt a termelők árat emeljenek, ami a gazdasági számításokat figyelembe véve akár negyven százalékos is lehet, ám ilyenkor számos más tényezőre is hangsúlyt kell fektetni. A vendéglátóhelyek, szállodák, panziók is komoly felvevői a hazai hungarikumnak, de sok közülük kénytelen volt bezárni, vagy rövid időre felfüggeszteni az üzemeltetést.
A hírre reagálva Zimmermann István, a Talentis Agro Zrt. igazgatósági tagja azt nyilatkozta, hogy a marketingre kellene nagyobb hangsúlyt fektetni, mivel több égetett szesz indokolatlanul is nagyobb népszerűsítést kap a pálinkával szemben. Egészséges alapanyag, hűtött, szabályozott erjesztés és célzott cefrekezelés. Ezek a feltételek továbbra is nélkülözhetetlenek a szakember szerint a kiváló minőségű pálinka piacra jutásához. -Ötszáz tonna cefre tárolására alkalmas kapacitásunk van, amelyből a Nagygombosi Pálinkafőzőben éves szinten negyvenezer liter, negyven fokos pálinka készül. Idén valószínűleg drágul a gyümölcs alapanyag és a göngyöleg, valamint a főzéshez szükséges energia. Ezeket is figyelembe véve a pálinkát a helyét megillető mértékben sokkal jobban kellene népszerűsíteni, ami a keresletet is növelné. Ez a kieső bevételeket is csökkenthetné -tette hozzá Zimmermann István.
A holding saját gyümölcsháttere nagyon sokat segít abban, hogy ezeket a beharangozott költségtényezőket sikerüljön valamelyest lefaragni. A jó minőségű csonthéjas gyümölcsök miután bekerülnek a tárolókba, megkezdődik a cefre készítése, érlelése, majd a kifőzése. A szakember szerint azok élhetik túl ezeket a nehéz éveket, akik rendelkeznek ültetvénnyel és nem kell máshonnan beszerezniük az alapanyagot, így nincsenek szállítási költségek és utólag felmerülő minőségi kifogások. Ennek köszönhetően azonnal látják a hozzáértők, hogy mikor érdemes leszedni a gyümölcsöt, meddig lehet tárolni, a cukorfok alapján pedig kiderül, hogy mikor, melyik szakaszban készülhet a legjobb minőségű pálinka.
A holding egyelőre nem érzékelt visszaesést az általa készített pálinkák és borok értékesítésében, mivel a megrendelők – szállodák, vendéglátóhelyek, panziók – továbbra is ugyanazt a mennyiséget igénylik, mint a megelőző évben. Az áremelkedés ellenére a Talentis Agro Zrt. igyekszik megtartani ezeket a piacokat, s rendelkezik olyan mennyiségű készlettel, amellyel a nehéz időszak során is képes ellátni a pálinkafogyasztókat. A Pálinka Nemzeti Tanács elnöke szerint a legfontosabb most az lenne, hogy ebben az átmeneti időszakban se csökkenjen a pálinkák iránti kereslet.
TALENTIS AGRO – Kommunikáció