Ismét magyar borok arattak sikert Japánban
Aranyérmet kapott a Dereszla Pincészet száraz Furmintja a Japánban nemrégiben megrendezett Sakura Nemzetközi Borversenyen. A bor egyébként nem ismeretlen az országban, ugyanis lassan egy évtizede szállítják ki nagy mennyiségben Bodrogkeresztúrról. Az ázsiai országban az egy főre eső borfogyasztás igen alacsony szinten mozog – három liter személyenként – annak ellenére, hogy a bor iránti érdeklődés egyre nagyobb.
Japán minden évben több száz millió liter bort importál, amelyből arra lehet következtetni, hogy komolyan foglalkoznak a borrajongók egy-egy fajta alaposabb megismerésével. Ehhez nyújt segítséget számukra a minden évben megrendezendő Sakura Borverseny, amelynek a különlegessége, hogy kizárólag női borkóstolók vesznek részt a bíráló bizottságban. Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója szerint a rendezvényre nagyon odafigyel a japán piac, mivel a világ minden részéről érkeznek rá minták. Idén újdonság volt, hogy jelentős mennyiségű tételt neveztek be a Kárpát-medencéből, elsősorban Szlovákiából, Szlovéniából és Romániából.
„A száraz Furmint az egyik legnépszerűbb borunk, melyet Japánba szállítunk. Ez az ország az, amelyre stabilan számíthatunk. Fontos azonban, hogy egyszerre több országban is jelen legyünk, mert a világpiaci folyamatokat látva bármikor változás következhet be például egy-egy nemzet borfogyasztási szokásaiban, ezért tudatosan törekszünk a minél szélesebb portfólió kialakítására. Ma már majdnem 50 országba szállítjuk a borainkat és ebben Japánnak kiemelt jelentősége van, ugyanis az értékesítési rangsorban a hatodik legfontosabb piacunknak számít” – összegezte Kalocsai László.
Két éve, szintén a Sakura Wine Awardson a Dereszla Pincészet félszáraz Furmintja kapta a kiemelkedő boroknak járó dupla arany érmet. A nemzetközi sajtó a versenyt már akkor is úgy összegezte, hogy az ott született eredmények nem csak Japán, hanem a világ más borfogyasztó országaiban is meghatározóak.
De tavalyi év is szép sikerrel indult, ugyanis a Wine Paris azok közé a nagy presztízsű nemzetközi borászati rendezvények közé tartozik, amelyre a világ leghíresebb bortermelő vidékeiről érkeznek a kiállítók. Magyarországot egyedüli hazai borászatként a Dereszla Pincészet képviselte francia importőr partnerével, a Wino Selection céggel közösen. A pincészeten keresztül a Tokaj-hegyaljai Borvidék összesen harminc ország több ezer kiállítója, és egy százezres nagyságrendű, szakmai látogatóközönség előtt mutatkozott be.
Valójában azonban nem csak Tokaj-Hegyalját, hanem a teljes magyarországi borászati ágazatot megismerhették az érdeklődők, hiszen hazánknak jó a megítélése ilyen szempontból is. A borhoz értők ismerik az adottságainkat, borainkat és a különlegességeinket. Kalocsai László kiemelte, hogy számos partnerrel, borbeszállítóval történt megbeszélés ez idő alatt, amelynek köszönhetően a skandináviai országok, valamint az Egyesült Államok piacai előtt is megnyílhatott a kereskedelem.
„A franciaországi disztribúciós hálózat tagjai első kézből kaphattak információkat a Tokaji Borvidékről, illetve azon belül is a Dereszláról. A Wine Paris kiállításon a francia borok mellett az elmúlt időszakban kiemelkedő teljesítményt mutató külföldi pincészetek kínálataival is megismerkedhettek a nemzetközi borkereskedők és az érdeklődők. A külföldi kiállítók számára is különleges volt az, amit a borvidékről megtudhattak. Az aszú ugyanis kizárólag a világ elsőként zárt borvidékké nyilvánított területén, Tokaj-Hegyalján készül. A vulkanikus kőzetekben gazdag borvidék a Tisza és a Bodrog folyóknak köszönhetően páratlan mikroklímával rendelkezik. Ebben a különleges közegben – a más területeken szürkepenész betegséget okozó – Botrytis cinerea gomba lehetővé teszi a szőlőbogyók aszúsodását. A nemes rothadás hatására a szemek elkezdenek töppedni, az ízek és az érett szőlő aromaanyagai koncentrálódnak, valamint kiegészülnek a botrytis okozta különleges karakterrel” – nyilatkozta a birtokigazgató.