Bebizonyosodott: nem a koktélok szorítják ki a piacról a vörösbort
Az előre csomagolt, fogyasztásra kész italoknak, alkoholos koktéloknak a nagyon erőteljes népszerűsége már évekkel ezelőtt elindult Amerikában, majd aztán megjelent Nyugat-Európában, de nálunk még kevésbé érzékelhető a hatása. Idehaza elsősorban még az energiaitalok fogyasztása jelenti a fiataloknál a teljesen más ízvilágot, Ez nem jelenti azt, hogy a boroknak nincsen helye a fiatalok fogyasztási szokásai között. Erre hívta fel a figyelmet Szmilkó Gabriella, a Hegyközségek Nemzeti Tanács szakmai igazgatója.
A borfogyasztási szokások változásában megfigyelhetők olyan folyamatok, melyeket nem lehet megállítani, ezért ezekhez alkalmazkodni kell. A szakmai vezető szerint az ágazatnak ezért nem az a feladata, hogy a konkurens termékekre koncentráljon – vagy akár azok ellen beszéljen -, hanem a saját területén a lehető legjobbat nyújtsa a fogyasztóknak. A fogyasztó ugyanis amellett dönt, ami számára élvezeti értékkel bír és amit szívesen kóstol meg legközelebb is. Amíg olyan borok kerülnek a polcokra, amelyek ennek a kritériumnak megfelelnek, addig mindig lesz magyar bort fogyasztó réteg, és mindig lesznek olyanok, akik szívesen vásárolják meg a magyar borászatok termékeit.
-A borhoz leginkább az alkalmat kellene megtalálni. A mai fiatalok erre jó példát szolgáltatnak, ugyanis ők valóban az alkalomhoz választják az italt és megérintik őket azok a hatások, ízek, amiket keresnek. Ha ennek megfelelő borokat tudunk eléjük tenni, akkor a bor méltó helyre kerül -összegezte Szmilkó Gabriella, aki elismerte azt is, hogy egy kis lemaradásban van az ágazat.
Csökkent a borfogyasztás, azon belül is főleg a vörösbor fogyasztása, de megjelentek a piacon a meggypezsgők, a vegánborok, vagy a csökkentett alkoholtartalmú borok. Sokakat foglalkoztat az ágazaton belül ezért az, hogy mindez nem veszélyezteti-e a hagyományos borok piacát? Ráadásul egyre több pincészet foglalkozik pezsgő készítésével is: nem csak a kiemelt ünnepekkor, hanem az év többi időszakában is egyre népszerűbb a pezsgő. Ez mekkora kihívás, vagy mekkora lehetőség?
Szmilkó Gabriella szerint a hazai pezsgők exportja jelentősen nőtt, tehát a pezsgő fogyasztás mindenhol népszerűbb lett. Sokan azt mondják, hogy ennek oka a koronavírusban keresendő, amikor be voltak zárva az emberek és úgy gondolták, hogy egy kicsit feldobják a hangulatot a pezsgővel, vagy olyan apró dolgoknak is lehetett örülni, amelyeket ezzel az itallal ünnepeltek meg.
A szakma örömmel fogadja azt, hogy a pezsgő az ünnepi ital kategóriájából kimozdult és egy kicsikét belefonódott a mindennapokba. A jövő tervezésének és a túlélésnek a kulcsa az, hogy figyelni kell a borászati piaci viszonyokat – vagyis mit kérnek a fogyasztók -, és ennek megfelelően kell előállítani a termékeket.
Ez is az innováció, a termékfejlesztés része, amelyben az olyan kisebb pincészetek is szerephez jutnak, amelyeknek régebben a szabályozások miatt nem volt lehetősége kis mennyiségben pezsgőt előállítani. Mostantól különösebb teher nélkül, hagyományos előállítási módszerekkel tudják a saját kis pezsgőjükkel szélesíteni a termékkínálatukat, ami mindenképpen üdvözlendő.
Már nem csak az év végén ugrik meg a kereslet a pezsgők iránt, ugyanis nem véletlenül jelennek meg a borospincékben látványosan a pezsgők év közben és állnak rá a borok mellett erre az italra is a legtöbb helyen. Ennek két helyen látni igazán a jelét: a Balatonnál és az aszú hazájában
2022-ben például minden idők legnagyobb és legeredményesebb szürete fejeződött be Tokaj-Hegyalján a Dereszla Pincészet ültetvényein, amelynek eredményeként több, mint 9 ezer mázsa szőlőt dolgoztak fel. Ebből jelentős mennyiség, mintegy 2 ezer mázsa pezsgő alapanyag került be a pincészetbe. A pezsgő a hazai piac mellett külföldön is egyre népszerűbb.
A borvidék zászlóshajója azonban mégis csak az aszú. Már 2022 októberben érezhető volt, hogy a nyár végi, kedvezőtlennek ígérkező terméskilátásokon a csapadékos időjárás és a sok napsütés még sokat változtathat. Végül a lehullott nagy mennyiségű eső és a melegebb idő kedvezett az aszúsodásnak. Kalocsai László birtokigazgató október elején megelőlegezte, hogy a 2022-es év nem csak a pezsgőről és a száraz borokról, hanem az aszúról is szól majd. Az eredmények azóta magukért beszélnek: 40 ezer palack 5-6 puttonyos aszút sikerült készíteni a Dereszla Pincészetben.
Tokajhoz hasonlóan itt is egyre fontosabb szerepet tölt be a pezsgőkészítés a megnövekedett fogyasztói igényeknek köszönhetően. Már 2023-ban a pinot noir és a kékfrankos házasításából 60 ezer palack pezsgőalapanyag került be a feldolgozóba. A rozépezsgők értékesítése során a hazai piac ellátása élvezi az elsőbbséget, de a tervekben kiemelt helye lesz a pezsgőnek, mert a cégcsoport már közel százezer palack eladásával számol.