Újra többen foglalkoznak idehaza cukorrépa termesztésével
Lassan befejeződik a cukorrépa betakarítása. A termésátlaggal elégedettek lehetnek azok a termelők, akik öntözték a növényt, ezért ezeken a helyeken akár a 90 tonnát meghaladhatja hektáronként az eddig betakarított termésmennyiség. Az országos átlag egyébként 60 tonna, így jelentős a különbség azokban a gazdaságokban, ahol biztosított volt a vízutánpótlás. A Talentis Agro Zrt. idén először termelt cukorrépát Mosonmagyaróvár térségében és a termésátlag még a csúcsnak számító 90 tonnánál is nagyobb lesz, eléri 100 tonnát.
Ha visszatekintünk a rendszerváltás kezdetére, akkor ebben a térségben még jelentős cukorrépa termelés folyt, de országszerte tíznél is több cukorgyár létezett még. Jelenleg a kaposvári az egyetlen hazai cukorgyár, amellyel a gazdálkodók szerződésben állnak. Egyáltalán nem tartozik az alacsony bekerülési költségű növények közé a cukorrépa, ugyanis ahhoz, hogy megérje termelni a növényt, hektáronként 600-900 ezer forintos kiadással kell számolni és legalább 50 tonnás hozamot el kell érni. Ez idén nyáron sem sikerült mindenütt. A Talentis Agro Holding már a harmadik éve öntözi a területet, ahol a cukorrépa előtt két évig kukoricát termesztettek 16 tonnás termésátlagokkal – ez 2022-ben, a történelmi aszály idején is így volt, amikor 3 tonna körül alakult a termésátlag.
A Lajta-Hanság Zrt.-ben 268 hektáron – az aszályos körülmények ellenére is – sikerült a kieső csapadékot öntözéssel pótolni. Bár a termés kétharmada még kint van a földeken, de az első tapasztalatok azt mutatják, hogy a cukorrépának a termesztésen túl nagy buktatója nincs, miután a vizet tudják biztosítani, ám a legnagyobb munka a betakarítással kezdődik és az elszállítással végződik. Közismert a térségben, hogy a cukorrépát vasúton szállítják, viszont odáig el is kell valahogy juttatni, ami nem kevés egyeztetést és szervezést igényel. A holding esetében 25 ezer tonna mozgatásáról van szó. Az öntözés fontosságát külön is kiemelték a szakemberek, hiszen anélkül a környéken csak 60 tonna volt a termésátlag, amellyel nehéz jól tervezhető mennyiséget és kiváló minőséget produkálni. A Lajta-Hanság Zrt.-ben jövőre szóját termesztenek a 268 hektáron, az utána következő évben pedig újra kukoricát. Ebben a vetésforgóban gondolkodnak a szakemberek, akik úgy vélik, hogy ezeknek a növényeknek biztos a felvevői piaca, mivel a közelben megtalálható a feldolgozó-, a hűtő- és a konzervipari háttér. Ez kimondottan igaz a cukorrépára, amit nem lehet mindenütt termelni, mert a szállítási költsége óriási, a kaposvári gyár igénye pedig korlátozott.
A Nemzeti Agrárkamara friss összegzése azt mutatja, hogy a korábbi évekhez képest egyre többen gondolkodnának a cukorrépa termesztésében: eddig 54 tonna termésátlagot produkált a növény hektáronként és összesen 454 ezer tonnát takarítottak be. Ez több a tavalyinál – sőt, az utóbbi 6 évben mértnél is –, de nagyobb volt a termőterület is: 2023-ban 14,3 ezer, idén a KSH szerint durván 17 ezer hektárról hozzák le a gyökeret, ami a mostani átlaggal számolva 918 ezer tonnás termést jelentene.
Szeptember végén begördült az első cukorrépavonat a Magyar Cukor Zrt. kaposvári gyárába, és ezzel megkezdődött a 2024. évi cukorrépakampány. A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi- és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a több mint négy hónapig tartó betakarítás fuvarozási feladataira. Magyarország piacvezető vasúti árufuvarozó vállalata a tervek szerint 2025. január végéig várhatóan 450 ezer tonna terményt szállít a cukorgyárba csaknem 40 feladási állomásról.
50% vasúton
Az összes betakarított termény közel 50%-át fuvarozza az RCH vasúton, ezzel a tavalyihoz képest tovább csökken a közúti szállítás aránya, mérsékelve a kamionos környezetszennyezést és a közutak leterheltségét. A 2023. évi jó termés tapasztalatai alapján a magyar gazdák a tavalyihoz hasonló termőterületen, 14 ezer hektáron vetettek cukorrépát a gyár számára. A június végéig tartó kedvező időjárás magas termésátlagot ígért, azonban a rendkívül aszályos nyár szinte minden növény hozamát jelentős mértékben csökkentette. Így a cukorrépáét is, amelyből becslések szerint átlagosan 56–60 tonna termett hektáronként. A termény cukortartalma várhatóan átlagos lesz.
Heti 25 cukorrépavonat
A cukorrépát az RCH 440 darabból álló Ea sorozatú teherkocsiflottájával fuvarozza, és a járművek kizárólag ezen forgalomnak kiszolgálására állnak rendelkezésre. Átlagosan egy cukorrépavonat 25–28 vasúti kocsiból áll és 1300 tonna terményt továbbít. A kampány tervezett 130–135 napja alatt a társaság szerelvényei összesen több mint 150 ezer kilométert tesznek meg, és hetente átlagosan 24–25 cukorrépavonat közlekedik majd a magyar vasúti hálózaton.
Összehangolt logisztika
A vasúti infrastruktúrán folyó pályafelújítási munkák nehezítik a fuvarozást, különös tekintettel arra, hogy a terményt az ország egész területéről – nem ritkán akár 450 kilométer távolságról – kell Kaposvárra eljuttatni. A kampány lebonyolítása magas szintű logisztikai szervezettséget és együttműködést igényel a Rail Cargo Hungaria és a gyár szakemberei között.