A „Z” generációt célozza meg az új borfogyasztási kampány
A fiatalok borfogyasztása alacsony, így a termelőknek erőfeszítéseket kell tenniük azért, hogy megnyerjék őket. Ezért az ágazatnak meg kell céloznia a fiatalabb korosztályt is. Olvasható egy nemrégiben megjelent tanulmányban. Egy másik kimutatás szerint a fiatalok egyre inkább érdeklődnek a borfogyasztás iránt, amely köszönhető a hazai borászatok sikerének, illetve a bor és gasztronómiai rendezvények népszerűségének.
Ilyen és ehhez hasonló összegzések az utóbbi hetekben, hónapokban szép számmal láttak napvilágot, de voltak olyanok is, amelyek arról számoltak be: egyre népszerűbbek az égetett szeszek és koktélok, ezért a hungarikumnak számító pálinka, valamint a vörösbor kezd háttérbe szorulni. A hazai borkultúra egyébként sokat fejlődött az utóbbi egy-két évtizedben, amely mögé szépen felsorakozott a pálinka. Több népszerű rendezvény is bizonyítja évről-évre – a látogatottsági számok alapján –, hogy van igény ezekre az italokra, a fogyasztók kíváncsiak a bor és a pálinka mögött meghúzódó gazdálkodói erőfeszítésre, kitartásra és sikertörténetre. Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója az egymásnak ellentmondó összegzéseket úgy kommentálta, hogy a tanulmányok egy része hordozhat némi igazságot, de ezek mögött van némi bizonytalanság is. Ezért születnek ilyen eltérő következtetések. Mint hozzátette: a pezsgő- és a fehérborfogyasztás stabilizálódott, sőt, idén mintha némileg növekedne is az érdeklődés irántuk. A rozéboroknak a korábbi években tapasztalt népszerűsége egy stabil szintre állt be, a vörösborok vásárlásánál és fogyasztásánál viszont folyamatos csökkenést tapasztaltak a borvidéki szakemberek. Ez Európa-szerte tapasztalható trend, amelynek a végét senki nem látja, de aki ismeri a borok világát, az tudja, hogy a termelési, fogyasztási szokások változásai miatt ezek természetes jelenségek.
A világon legismertebb borvidéknek számító Bordeaux-ban elindult egy komoly tőkekivágási hullám a kékszőlő ültetvények egy részének a felszámolására. Jelentős támogatást kapnak azok a gazdák, akik részt vesznek ebben a programban. Ez a kampány a borvidék ültetvényeinek a kilenc százalékát érinti és a feltételek között szerepel az is, hogy az érintett helyekre húsz évig nem lehet újra szőlőt telepíteni. Kalocsai László szerint ez elszomorító, és nem feltétlenül az ültetvénykivágás lenne a helyes megoldás, mivel a telepítéstől a termőre fordulásig három évre van szükség, a szőlő pedig az „élete teljében” akkor van, amikor eléri a húsz éves kort. – Ezt az összeget inkább a kulturált borfogyasztás népszerűsítésére kellett volna fordítani -tette hozzá.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa sem nézte tétlenül ezeket az előbb említett, egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat és elindította a ˇKeverd és kóstold” kampányát, melyen a boralapú koktélok kerültek fókuszba. Az országos szőlész-borász szakmai önkormányzat célkitűzései között szerepel a kulturált és minőségi borfogyasztás népszerűsítése. Frittmann János elnök kifejtette: „az elmúlt évek során számos kampányt indítottunk és megmutattuk, hogy a borok világát felfedezni önmagában is izgalmas. Kampányaink tervezése során azzal a jelenséggel is szembe kellett néznünk, hogy a borfogyasztás csökkenése nem egyszerűen ágazati probléma, hanem társadalmi jelenség. Ennek okai között meghatározó a fiatalabb generációk idősebbektől eltérő ízlése és elvárásai. Az Y és Z generáció számára fontos az innováció, az élmények, a meghökkentő és figyelemfelkeltő termékmegjelenés. Ahhoz, hogy a borágazat megtartsa az alkoholos italok fogyasztásában fennálló arányát, folyamatos megújulásra van szükség, nem csak a termék előállításban, de a fogyasztók felé történő kommunikációban is. A fiatal generációk folyamatosan változó igényeire a könnyen elérhető, minőségi borokkal és az ezekből készült, vagy otthon készíthető boralapú italokkal, koktélokkal válaszolhatunk.
A borkoktélokat Schöck Norbert bartender álmodta meg és készítette el a borversenyek díjnyertes fehér, rozé és vörös borából, valamint pezsgőjéből. A bemutatott négy bor és pezsgő alapú koktél, a Neo-Spritzer, az Epres Frozé, a Bubble Tea és a Red Right Hand hatalmas sikert aratott a szakmai résztvevők, borászatok körében.
– Úgy döntöttünk, hogy a fogyasztók körében mostantól népszerűsítjük a borkoktélokat – receptekkel, videókkal ösztönözve őket az italok otthoni elkészítésére – nyilatkozta Schöck Norbert.
Frittmann János hangsúlyozta, hogy a borkoktél kampány indítását megelőzően tanulmányozták a fogyasztói szokásokat, a trendek változásait és egyértelműen látható, hogy a piac elmozdult a könnyedebb, színes, de ugyanakkor magas minőséget képviselő italok felé. Ez a trend minden korosztálynál megfigyelhető, de különösen a „Z” generáció esetében meghatározó. A nyár és a kora ősz során három rendezvényen találkozhatnak az érdeklődők a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának borkoktél programjával.